ARKIV

Här sparar vi tidigare publicerad information med den mest aktuella överst på sidan.

Årsmötet på café Wilma 9 april avlöpte väl. Ovanligt många medlemmar dök upp och kunde avnjuta en god macka och ett glas öl eller vin under mötets gång. Avgående ordföranden Anders Källman höll i mötet, och avtackades vederbörligen med tacktal och blommor efter sina sju år som ordförande. Protokollet från årsmötet finns att läsa här.

Till ny styrelse valdes
Eva Bjarman (Gg3)
Mats Carlstedt (Gg1)
Josefin Palmqvist (Gg3)
Vilmantas Giedraitis (Gg1)
Åsa Holmén (Gg3)

Till suppleanter valdes
Fredrik Sjökvist (Gg1)
Tommy Wallén (Gg1)

2024 04 06

Säkring av puts på fasader börjar nästa vecka

I nästa vecka börjar arbetet med att säkra upp våra fasader med nät på de ställen på våra hus där det behövs.

Man kommer att använda ”skylift” för att kunna utföra arbetet. Var alltså bereda på att det kan dyka upp någon utanför fönstret medan arbetet pågår.

2024 03 13

KALLELSE till ORDINARIE FÖRENINGSSTÄMMA i Brf HÄL
Styrelsen kallar Brf Häls medlemmar till föreningsstämma.

Tid: 9 april 2024 kl 19.00. Lättare förtäring från kl 18.30
Plats: Wilmas Café på Skolgatan 8.

Motioner till stämman ska vara styrelsen tillhanda senast 26/3 2024

Dagordning

  1. Stämmans öppnande.
  2. Godkännande av dagordning.
  3. Val av ordförande vid stämman.
  4. Anmälan av ordförandens val av protokollförare.
  5. Val av två justeringspersoner, tillika rösträknare, som jämte ordföranden skall justera protokollet.
  6. Fråga om stämman blivit i behörig ordning utlyst.
  7. Fastställande av röstlängd.
  8. Styrelsens årsredovisning.
  9. Revisorns berättelse och utlåtande rörande ansvarsfrihet.
  10. Fastställande av resultat- och balansräkningarna.
  11. Beslut om resultatdisposition.
  12. Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen.
  13. Beslut om antal styrelseledamöter, styrelsesuppleanter, revisorer, revisorssuppleanter samt ledamöter i valberredningen.
  14. Arvode till styrelsen och revisorer.
  15. Val av styrelseledamöter och suppleanter.
  16. Val av revisor och suppleant.
  17. Val av valberedning.
  18. Av styrelsen till stämman hänskjutna frågor, förslag till stadgeändringar, samt inkomna motioner.
  19. Avslutning av föreningsstämman.

Styrelsen Brf häl

2024 01 29
Styrelsen önskar alla en god fortsättning på det nya året

  • Årsstämma  blir 9 april 19.00 på Lutisköket. Boka in det i era almanackor!
  • Fasaderna kommer att åtgärdas ytterligare under våren
  • MH entreprenad AB kommer att anlitas för hjälp med diverse praktiskt som rör fastigheten. Företaget kan även nyttjas av de boende. Kontakt: Jens: 070–5404701

2023 09 11
Lite information från styrelsen

Nya Telia
Hoppas att allt fungerat med den nya gemensamma bredbands- och tv-lösningen från Telia. Om inte hör av er med ett mail till a.kjellman@telia.com.
Fakturering med avgiften 300 kr/lägenhet sker fr o m 2024-01-01.

P-platser med elstolpe
Som vi tidigare informerat om kommer laddstolpar för elbilar att monteras på vår parkeringsplats. Arbetet kommer att utföras den 14:e september. Det är till en början sju platser och dessa kommer att monteras på plats 8 – 14.

Vid intresse för parkeringsplats med tillgång till laddstolpe för elbil anmäl detta till Greger Lewén på mail lewen.greger@gmail.com. 

För dem som önskar parkeringsplats med laddstolpe för elbil, men idag har en ”vanlig” elstolpe på en annan plats, kommer ett byte att genomföras. För några av er kan det komma att innebära byte av plats vilket vi hoppas att ni har överseende med.

Fasaderna
Under v 39 kommer vi att renovera norra sidans fasad på Götgatan 1 samt undersöka eventuella sprickor mm för att åtgärda i nästa skede.

Fönsterlister
I syfte att spara värme ber vi er se över tätningslister i era fönster och vid behov byta dessa. Se länk för fönsterlister från Biltema som vi rekommenderar. https://www.biltema.se/bygg/beslag/fonsterbeslag/tatningslister/drevband-bg1-10-x-3-mm.Den har fogbredd på 3–15 mm (den expanderar). Det behövs runt 8 mm fogbredd (listens höjd) för att täta ordentligt mellan fönster. För ett vanligt fönster behövs det ungefär 7,5 meter. Dessa fönsterlister från Biltema håller i minst fem år.

Det gamla tätningsbandet man kan bara riva bort och sen göra rent med dammsugare. Utmaningen är att tvätta bort det gamla limmet. Rödsprit funkar någorlunda ok och det räcker att rensa bara lite för att det nya tätningsbandet ska fästa bra.

Du köper och ordnar detta själv men skulle du ha problem hör av dig.

2023 08 14
Nytt avtal med Telia samt byte av utrustning för Telia TV, bredband och telefoni
Vid årsmötet 2023-04-23 beslutades
– att
Brf Häl ansluter samtliga delägare till en gemensam kabel-tv, bredband och telefoni-anslutning för varje lägenhet samt
 – att föreningen får debitera en lika avgift för alla boende fr o m 2024 för telefon och tv.

Vi får tillgång till Telia Bredband 250/250, Tv& Streaming Lagom samt telefoni.
Avtalet gäller fr.o.m. 2023-09-01.
Telia kommer att erbjuda utökat TV-utbud mot extra kostnad till var och en. 

Om du har samma tjänster idag som ingår i det nya kollektiva avtalet får du inte längre fakturor för dessa. Tjänster som är utöver fortsätter du att betala för.
Fylligare information från Telia har skickats ut från styrelsen till alla medlemmar och hyresgäster. Läs info från Telia här.

Vad händer?
Under vecka 33 kommer vi att dela ut den utrustning som behövs (router och tv-box) till alla boende.
Byte av switch samt omkoppling planeras till 28/8. Under omkopplingen kan det förekomma avbrott och störningar.

Vad du behöver göra
– Aktivera dina tjänster på telia.se/aktivera
– Hämta ut dina TV-koder på Mitt Telia

Kontakta 020-202020 om du har frågor eller behöver hjälp.
Du kan även få info via telia.se/komigång

Aktuellt från styrelsen 31/5 2023

  • Fasaden på Götgatan 1 planeras att åtgärdas efter sommaren
  • Arbetsgrupper
    Vill du vara med att påverka och komma med goda förslag hur vi gör vi förening ännu finare och bättre?
    Till hösten kommer vi att skapa ett par arbetsgrupper i föreningen; Trapphusgrupp och Trädgårdsgrupp. Deltagarna i grupperna diskuterar fram förslag på innehåll och uppläggning av gruppens arbete. Mats Carlstedt och Eva Bjarman håller i arbetet med att skapa grupperna.
    Alla föreningsmedlemmar kommer att få e-post från styrelsen där man uppmanas att via svar till styrelsen anmäla intresse för att vara med i någon av grupperna.
  • Städkväll 19/6 18-21
    Gemensamma aktiviteter för att främja samarbete och ansvarstagande inom föreningen är viktigt – och roligt! Nu provar vi med en städkväll den 19/6 kl 18-21 och hoppas att många kan vara med och hjälpa till. Styrelsen har en lista på vad som behöver göras.
  • Bortforsling av cyklar utan ägare
    Alla cyklar i cykelställ och cykelrum har märkts med färgade buntband. Information sätts upp om att ägare till cyklar ska ta bort buntbandet för att visa att cykeln har en ägare innan den 13/6. Cyklar som har buntband kvar den 13/6 tas om hand av styrelsen.

Årets föreningsstämma planeras till torsdag 13/4 2023 kl 19.
Motioner ska inlämnas till styrelsen senast 13/3.
Kallelse med mer info kommer inom kort, men boka redan nu in datum och tid.

Vi planerar en städdag lördagen den 6/5 2023 kl 13-15.
Vi träffas och gör fint och snyggt på vår gård, parkering, i trapphus, tvättstuga och källare. En container kommer att finnas. Ju fler vi är desto trevligare!
Vid avslutat arbete bjuds på någon enklare förtäring.
Vi ser fram emot att ses!


Höstbrev från styrelsen 221018

Hösten har kommit en bit på väg men ännu är det skönt och vackert ute med alla löv i olika färger. Även på vår gård skiftar färgerna i nyanser av grönt, gult och rött. Så vackert!

  • Energisituationen i Europa och i Sverige är ansträngd på grund av situationen i Ukraina och elkostnaderna stiger. Vi behöver alla vara med och ta ansvar och hjälpas åt att hålla vår elkonsumtion så låg som möjligt. Det kan ske genom att inte slösa på varmvatten till exempel vid dusch eller disk, att inte ha så hög värme i lägenheten och att minska elanvändningen. På energimyndighetens hemsida finns förklaringar och bra tips. https://www.energimyndigheten.se/varje-kilowattimme-raknas/

Använd el vid rätt tid på dygnet
Sänk värmen inomhus
Använd mindre varmvatten
Stäng av apparater och släck lamporna
Tänk efter vad du använder el till

  • Styrelsen har beslutat att höja avgiften med 4% från och med januari 2023.
  • På grund av den rådande situationen har vi beslutat att inte ha ngt tänd julgran på gården i år.
  • Ljudfågelskrämman på taken fungerar men har krånglat i somras. Vi måste vara observanta om vi ser många fåglar kring och på våra tak så att eventuellt problem med skrämman kan justeras. Kontakta Mats Carlstedt om ni märker att det är många fåglar på taken.
  • Vi planerar att förbättra belysningen på gården bakom källardörren till GG1.
  • Vi har beslutat att inte ha någon gemensam arbetsdag i höst.
  • Vi påminner om att paketera och sortera sopor väl så att vi håller fräscht i miljöhuset.
  • Nu när mörkret kommer mer och mer vill vi tända ljus och göra det mysigt inne. Och snart kommer advent… Vi påminner om att man som boende ansvarar för att ha fungerande brandvarnare.

2022 10 14

KALLELSE till FORTSATT FÖRENINGSSTÄMMA i Brf HÄL

Tid: 27 oktober 2022 kl 19.00.
Plats: Lokal hos HUMANA Götgatan 1 1 tr

Dagordning

  1. Revisionsberättelse
  2. Fastställande av resultat o balansräkningar
  3. Ansvarsfrihet för 2021 års verksamhet

Styrelsen

2022 05 01

KALLELSE till ORDINARIE FÖRENINGSSTÄMMA i Brf HÄL

Tid: 18 maj 2022 kl 18.30. Lättare förtäring
Plats: Lokal hos HUMANA, Götgatan 1, 1 tr

Dagordning

  1. Stämmans öppnande.
  2. Godkännande av dagordning.
  3. Val av ordförande vid stämman.
  4. Anmälan av ordförandens val av protokollförare.
  5. Val av två justeringspersoner, tillika rösträknare, som jämte ordföranden skall justera protokollet.
  6. Fråga om stämman blivit i behörig ordning
  7. Fastställande av röstlängd. utlyst.
  8. Styrelsens årsredovisning.
  9. Revisorernas berättelse.
  10. Fastställande av resultat- och balansräkning.
  11. Beslut om resultatdisposition.
  12. Fråga om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna.
  13. Beslut om antal styrelseledamöter, styrelsesuppleanter, revisorer, revisorssuppleanter samt ledamöter i valberedningen
  14. Arvode åt styrelsen och revisorer.
  15. Val av styrelseledamöter och
  16. Val av revisorer och suppleanter.
  17. Val av valberedning.
  18. Av styrelsen till stämman hänskjutna frågor samt motioner enligt §19.
  19. Stämmans avslutande.

Styrelsen


Gemensam städdag lördag 7 maj kl 14

Nu börjar det grönska på vår fina gård, och det är dags att göra vårfint på gården och i våra gemensamma utrymmen.

Vi samlas vid pergolan kl 14 för genomgång och arbetsfördelning. Vi avslutar efter några timmar med någon enkel förtäring i pergolan.

Vi hoppas att många har möjlighet att sluta upp! Det är trevligt att träffas och alla kan hjälpa till med något.

Väl mött!


Info från styrelsen 9 mars

Snart är våren på väg och det ska bli spännande att se hur växterna i vår nya trädgård börjar blomma!

  • Årsstämman blir den 18/5 kl 18.30. Lokal meddelas senare.
  • Styrelsen har beslutat att inte höja månadsavgiften för innevarande år
  • Sopkärlen kommer att bytas ut till mindre storlek av arbetsmiljöskäl.
  • Vi sköter vår sopsortering mycket bra, vilket är glädjande.
  • Dock har det förekommit att t ex elektriska apparater lämnats i soprummet. Sådant tas inte om hand av sopåkarna, utan belastar föreningen.
  • Viktigt också att vi plattar till större kartonger innan de läggs i sopkärlet.
  • Vi ordnar en gemensam arbetsdag söndag 7/5 kl 14, då vi gör snyggt i trädgården och i våra gemensamma utrymmen.

23/2 2022

Årsstämman blir 18/5 -22
Medlemmar uppmanas att reservera kvällen!


Nya lås på alla entrédörrar den 26/11

Fredagen den 26/11 färdigställs de sista detaljerna i vårt arbete med att öka säkerheten och förbättra skalsyddet på våra hus. Då kommer nya lås att monteras på samtliga entrédörrar vilket innebär att våra nycklar inte går att använda till att öppna dessa fr.o.m. 26/11.

Man kan alltså endast komma in via entréerna genom att använda passerbricka – eller via porttelefonen.


Rengöring av taken kommer att ske 3-5 november
Våra tak är ordentligt nedsmutsade och även skadade av alla kajor som ofta samlas där. Flera försök med olika fågelskrämmor har misslyckats. Därför genomför vi nu taksanering och låter även installera en akustisk fågelskrämma för att bli av med fåglarna.
Vid rengöringen kan eventuellt vatten och lösa färgflagor som lossnat rinna ned på underliggande balkonger.
Ta bort eller täck över möbler eller annat som finns på era balkonger för att inte riskera att något blir skadat.



2021 05 31

Det nya inpasseringssystemet tas i bruk må 7/6
Portkoden fungerar tom 6/7 men sen tas den bort. Därefter är det taggarna som gäller för att komma in i entréer, källare och miljöhus.
Vi uppmanar alla att använda sina taggar under den innevarande veckan för att säkra att allt fungerar som det ska.

Vid frågor eller problem kontakta Eva Bjarman 070-732 61 87


2021 05 06 

Föreningsstämman genomfördes digitalt den  22/4. 20 medlemmar med 18 röster deltog. Se protokollet här.

Valberedningens förslag är att till styrelseledamöter välja Anders Kjällman (ordf) och Josefin Palmqvist båda omval på 2 år och Vilmantas Giedraitis nyval 2 år.
Eva Bjarman och Mats Carlstedt
har ett år kvar på mandattiden.
Stämman väljer styrelseledamöter i enlighet med valberedningens förslag.
Till styrelsesuppleanter för ett år föreslår valberedningen Otto Åkerström nyval 1 år, och Greger Lewén omval 1 år. Stämman väljer föreslagna styrelsesuppleanter.

Information om passersystemet på Götgatan 1 och 3
Föreningen har för byggnaderna, Götgatan 1 och 3, förstärkt det yttre skalskyddet, ytter- och källardörrar, genom att ett nytt porttelefonsystem och passerbrickor installeras. Tillträde till byggnaderna sker för de boende med en passerbricka (tagg) som avläses när den hålls mot läsaren/porttelefonen. Vid källardörrarna och miljöstugan finns endast läsare.
Besökande använder porttelefonen där angivet namn är kopplat till angivet telefonnummer. Vid uppringning öppnas porten genom att den uppringde trycker siffran ”5” på sin telefon.
Se information här. Lägenhetens ytterdörr öppnas på vanligt sätt med nyckel. 

Tilldelning av taggar
Varje lägenhetsinnehavare får unika taggar kopplade till lägenheten. De större lägenheterna, 5:or och 4:or får fem taggar. Övriga lägenheter får 3 taggar. Har man behov av fler taggar anmäl behovet till styrelsen.

Hemtjänst, assistenter mfl.
För att hemtjänstpersonal och assistenter smidigt skall kunna passera ytterporten. Finns särskilda taggar som ger access till port och miljöhus. Anmäl behov till styrelsen.

Förlust av tagg och trasig tagg
Anmäl taggens färg till styrelsen så spärras taggen och ny tagg kan tas fram.

Extra taggar, hemtjänst mfl och ny tagg vid förlust
Anmäl önskemål om extratagg eller ny tagg vid förlust till styrelsen. Efter kodning av ny tagg kan den kvitteras ut. Kostnad för extra / ny tagg är 200 kr/st som debiteras på månadsfakturan. Trasig tagg byts utan kostnad.

Tidningar, post, städfirma mfl.
Genom styrelsens försorg kommer de som gör permanenta leveranser till byggnaderna och miljöstuga att förses med system för inpassering.

Avflyttning
Vid avflyttning spärras alla utställda taggar kopplade till berörd lägenhet på tillträdesdagen enligt kontraktet. Nytillträdande medlem kvitterar ut nya kodade taggar.

Säkerhet
Ytterportar, källardörrar, och miljöstuga kan inte öppnas med lägenhetsnycklar. Hos styrelsen finns särskilda nycklar avsedda att användas om taggsystemet är helt utslaget.
Vid elavbrott träder automatiskt ett batterisäkerhetssystem i funktion som klarar ett elavbrott under nästan 2 dygn.

2021 03 03
Soppåsar av papper för kompostavfall finns nu att hämta i miljöhuset.
Två buntar beräknas räcka per hushåll och år. Tag även en hållare och en informationslapp.


Info från styrelsen 18 februari 2021

Passersystemet. Listor med samtliga boende och telefonnummer tas fram för porttelefonin. Det blir efternamn + eventuellt initial eller helt förnamn. Gamla koden kommer att fungera under en övergångsperiod, tills alla fått taggar. Stjernbron inleder arbetet måndag 1/3.

Stämma beslutas till 22/4. Formen blir beroende på Coronaläget.

Info från styrelsen 23 november

  • Häcken som ska sättas vid parkeringen och runt gräsytan kommer troligen nästa vecka.
  • Skärmtak över källardörrarna på gång.
    Fem cyklar som inte märkts upp av boende är bortställda från cykelställen och ska kollas hos polisen och säljas.
  • Det har skett två cykelstölder (en från cykelrummet på GG1 och en från cykelparkeringen vid GG3) och dessutom har det varit inbrott i källarförrådet på GG1.

Vi uppmanar alla att kontrollera att portar och källardörrar slår igen ordentligt. Vi behöver också hjälpas åt att hålla utkik efter obehöriga och fråga om ärende eller vem de söker.

  •  På grund av helgerna skjuter vi på byte av låssystem till preliminärt 11 januari. Information kommer i trapphusen när det närmar sig.
  • Under rådande omständigheter kan vi tyvärr inte samlas till adventsglögg på gården i samband med att julgranen tänds.  Det känns mycket tråkigt… men däremot hoppas vi att vi till våren och när situationen förhoppningsvis ser annorlunda ut, kan ha en vårfest.
  • Nytt aggregat är inköpt till torkrummet som gick sönder häromdagen. Vi påminner alla om att stänga av fläkten efter avslutat tvättpass. Nyckelkolvarna till torkrummet och mangelrummet har nu bytt plats som planerat…
  • Nu kommer advent och det är mysigt och värmande med levande ljus. Glöm inte att släcka… och passa på att kolla att era brandvarnare fungerar.

Info från styrelsen 18 oktober

Årsstämman
Vid årsstämman den 1 oktober deltog 17 medlemmar.
Till styrelse valdes
Ordinarie:
Anders Källman, ordförande
Eva Bjarman
Mats Carlstedt
Josefin Palmqvist
Styrelsesuppleanter:
Kerstin Sullivan
Vilmantas Giedraitis
Greger Lewén

 Avgiften kommer att höjas med 2 % vid årsskiftet

Läs protokoll och årsredovisning på hemsidan , https://brfhal.se/

Vi planerar en glöggträff  på gården fre 27/11 kl 17.30.
Inbjudan kommer när det närmar sig.


Info från styrelsen 26 september

  • Arbetet med gården fortlöper enligt plan. Nu har vi fått både gräsmattor, träd och blommande växter! Häckar kommer att sättas i vecka 47. Nya trädgårdsmöbler inköps till våren. Vi vill förstås vara rädda om vår nya vackra gård och för den allmänna trivseln uppmanar vi hundägare att inte rasta hundar på gårdens gräsmatta.
  • Sopsorteringen. Det är imponerande hur bra vi sorterar! Behållarna för pappers- respektive plastförpackningar har snabbt fyllts och vi har ökat till fler tömningar/vecka. Men var noga med att platta till förpackningar så mycket som möjligt så ryms det mer.
  • Och… det behöver påpekas att i behållaren för metallförpackningar inte får slängas elektroniskt avfall eller annat metall- och restavfall. Sådant avfall måste lämnas på en avfallsstation.
  • Vi förbättrar vårt skalskydd enligt tidigare beslut. Nytt låssystem är på gång under hösten och nya källardörrar kommer att installeras. Mer information om detta på årsstämman.
  • Vi inbjuder till ett enkelt adventsmingel vid pergolan fredagen den 27/11 för att träffas och fira att vi slutfört projektet med förbättring av gård och parkering. Det blir alltså ingen gemensam städ/arbetsdag.
  • Påminnelse om återupptagande av årsstämman (som öppnades den 19/5 och ajournerades) som blir den 1/10 kl 19 på ICA Luthagens restaurang. Se kallelse i trapphusen. Vi ser fram emot många deltagande!
  • Nyckeln till torkrummet har försvunnit under sensommaren. Vi kommer att byta låskolvar mellan torkrum och mangelrum så att vi kan låsa till torkrummet igen, men framöver kommer mangelrummet alltså inte att kunna låsas. Du som fått med dig nyckeln hem var snäll och återlämna den i låset till den dörr som saknar nyckel.

Info från styrelsen 28 augusti

  • Arbetet med gården fortlöper enligt plan och blir troligen klart innan utsatt tid. Just nu pågår färdigställning av cykelställ under tak utanför GG3. Efterhand kommer perenna växter/planteringar, träd, gräsytor, syrénbuskar, pergola med trädgårdsmöbel samt en avenbokhäck längs parkeringen och runt gården.
  • Sophuset är nu klart att användas. NU SOPSORTERAR VI! Det kan vara ovant i början, men blir snart en rutin. Läs noga på skyltarna vid kärlen för att se var olika saker ska slängas. Vi kommer in med vår lägenhetsnyckel. Glöm inte att låsa dörren efter dig
    Det finns kärl för:

    • Tidningar (inte papperskassar)
    • Glasförpackningar färgat/ofärgat (OBS, att ”vanligt” glas ska lämnas till återvinning och att skruvkorkar slängs i ”Metall”)
    • Pappersförpackningar (Obs att korken på mjölkförpackningar mm är av plast)
    • Plastförpackningar
    • Metall (konservburkar, skruvkorkar…)
    • Ljuskällor
    • Batterier
    • Matavfall
    • Brännbart (Här slängs det som ”blir över”…)En väldigt stor förbättring, alltså – men det gäller att vi alla hjälps åt och sorterar och förpackar våra sopor väl samt plattar till pappers – och plastförpackningar så att kärlen inte blir överfulla.
  • Uppdaterad numrering av p-platserna kommer att ske och några platsbyten blir aktuellt. Berörda medlemmar kommer att informeras. Vi kommer inte att ha några p-platser på gården.
  • Vi planerar en gemensam arbetsdag i trädgården någon gång under oktober.
  • Påminnelse om årsstämman som blir den 1/10 på ICA Luthagens restaurang. Kallelse kommer senare

Info från styrelsen 22  maj

  • Årstämma hölls på gården den 19/5 kl 19. 15 medlemmar närvarade. Stämman ajournerades till torsdag 1/10. Kallelse kommer senare.
  • Arbetet med parkeringsplatser och gård börjar 1/6.
  • Parkeringen kommer att vara stängd mellan 1/6 och 10/7.
    Man börjar med att riva trädgården – därefter kan så många parkeringsplatser som möjligt tillfälligt rymmas där. Efter detta läggs ny asfaltplatta och parallellt byggs det nya sophuset på plats. Hela arbetet beräknas vara klart i slutet av september. Boendeparkering kan beställas från Uppsala kommun via nätet.
    Om boendeparkering från kommunens hemsida:
    Du som är boende i Luthagen och Fålhagen har nu möjlighet att ansöka om boendeparkering. En ansökan skickas in till boendep@uppsala.se och om du är behörig erhåller du ett tillstånd. I och med tillståndet är du berättigad till den lägre avgiften 20 kr/dygn.
  • Fortfarande finns föremål i källargångarna på GG3. Dessa kommer att tas bort i september.
  •  Drop stop
    Det har nu gått några år sen stamrenoveringen och det då installerade ”Drop Stop” i våra badrum och toaletter. Batterierna piper och behöver bytas ut. Det är Duracellbatterier på 9V som behövs. Ta hjälp av en granna om du får problem.
  • Nästa möte 4/6

Info från styrelsen 22 april

  • Hissdörren till nya hissen på GG3 är åtgärdad
  • Taken: Slutjustering ska göras på båda husenVäggen där reklamskyltarna suttit på GG1 ska snyggas till.
  • Putslagningen på GG1 ska göras om i en mörkare färg.
  • Gårdsprojektet: Vi har fått in fyra anbud och har diskuterat med flera av dem. Styrelsen beslutar att vi jobbar vidare med Markentreprenad. Vi kommer att behöva undersöka dagvattenledningar och brunnar samt kontrollera asfaltens beskaffenhet. Vi kommer att behöva stänga parkeringen under juni månad.
    • Passagesystem och källardörrar. Vi inväntar fortfarande offert på källardörrarna, diskussion pågår då båda sakerna hänger ihop. Demonstration av passagesystem vid nästa möte.
    • Stämman: Styrelsen beslutar att kalla till stämma den 19 maj på gården. Vi kan eventuellt handlägga några frågor för att sedan hitta ett möte för en ajournerad stämma i september. 
    • Synpunkter och frågor angående stämman kan mailas in till styrelsen.
    • Lånen:Styrelsen accepterar förslag från Handelsbanken angående villkorsändringar för våra lån.
    • Uthyrning i andra hand  :Styrelsens beslutar att grundprincipen ska vara att man ska bo minst ett år i lägenheten innan det kan bli aktuellt att hyra ut i andra hand.
    • Fortfarande finns föremål i källargångarna på GG3. Föremålen är märkta med en uppmaning att ta bort dem. Berörda boende uppmanas att följa denna uppmaning snarast.
    • Nästa möte 19/5 efter stämman

Info från styrelsen 24 mars

  • Hissdörren till nya hissen GG3 stänger fortfarande inte alltid och ramen är lös. Anders tar frågan.
  • Taken: Tidplanen håller. Fukten på GG1 har torkat. ”Prickar” i putsen på huset ska åtgärdas. Diskussion – putsen kommer troligen att behöva åtgärdas redan innan fönstren.
  • Annonskyltarna på södra sidan av GG1 tas ned pga dålig el.
  • Gården: Offerter inkommer nästa vecka.
  • Genomgång av årsredovisningen med diskussion 
  • Stämman: Vi har alla handlingar och kan skicka ut i stadgeenlig tid. Diskussion angående coronasituationen. Vi kan skjuta upp stämman till hösten men det är då inte enligt stadgarna. Beslutas att vi kallar till stämma enligt plan och är vid behov öppna för att kunna lösa det hela på ett annat sätt. Stämman är planerad till tisdag den 19 maj 2020 kl 19.00. Lokal: Missionskyrkan.
  • Vid brandrond härom veckan upptäcktes en del föremål i förrådsgången på GG3. Även något i källaren på GG1. Vid en del dörrar i trapphusen finns dörrmattor och på översta våningen i båda husen blomkrukor. Mattor kan vara praktiskt och blommor ger trivsel – men båda dessa saker kan innebära risk vid brand. Brand, rök eller problem med framkomlighet t ex vid mörkt trapphus.Vi uppmanar därför alla att ta hand om föremål i förrådsgångarna och att se till att trapphus och våningsplan töms på dörrmattor, blommor eller andra föremål. Läs om brandskydd på vår hemsida: https://brfhal.se/om-det-brinner/
  • Säkerhetsdörrar och skalskydd. Mats redogjorde för offert angående nytt passagesystem. Josefin tar in offert på källardörrar. Mats bjuder in leverantör till nästa styrelsemöte för diskussion och genomgång.
  • Nästa möte 22/4 18.30

Info från styrelsen 18 februari 2020

Brf Häls Ordinarie Föreningsstämma (årsmöte) äger rum den 19 maj kl 19.00. Enklare förtäring från 18.30  Lokal: Missionskyrkan

Motioner till stämman skall vara styrelsen tillhanda senast onsdagen den 1 april.
Mejla gärna till styrelsen@brfhal.se eller lämna motionen direkt till någon av styrelseledamöterna.
Besök gärna föreningens hemsida brfhal.se
Formell kallelse till föreningsstämman kommer i slutet av april.


  • Eva Bjarman Bjarman utsågs till sekreterare efter Kerstin Hulter – Åsberg som har flyttat.
    • Trapphissen i GG3 fungerar fortfarande dåligt. Dörren slår inte igen. Anders tar frågan.
  • Utfall 2019. Årets resultat är något sämre än vad vi trott pga takskadorna mm.
  • Diskussion angående projektet ”Parkeringsplatser och gård”.  
  • Vi utgår ifrån att tidplanen för projektet håller. Diskussion om elplintar på parkeringsplatserna.
  • Takarbetena rullar på. Ingen fukt. Plåten verkar vara på plats. Tidplanen hålls.
  • Fasadrenovering kan behöva göras inom fem år. Kanske före fönsterrenovering. Trapphusen kommer med efter gården.
  • Diskussion om skalskyddet; säkerhetsdörrar och låssystem samt prioritering. Vi tittar på ytterligare ett låssystem.
  • Nya medlemmar; Familjen Sullivan GG3, Kjell och Solveig Olsson GG1
  • Vårens aktiviteter: Vi planerar eventuellt en liten aktivitet i slutet på våren.
  • Valberedningen har börjat sitt arbete.
  • Nästa möte tisdag 24/3 kl 18.00.

Info från styrelsen 17 december
Arbetet med taken kommer att pågå 13 januari – 26 april, först på GG3 och sedan GG1. Det kommer att ta åtta veckor per hus med ställningar runt tre sidor av husen.
Tillgänglighet GG1 – vi begär offerter för trapphiss.
Den nya trapphissen i GG3 stänger inte ordentligt. Garantiärende – påtalas.
Gårdens framtida utformning: Vi går nu ut med anbudsförfrågan.
Andrahandsuthyrning, principdiskussion. Beslut: Vår policy är 1 år + ett extra år om det finns särskilda skäl.
Årsstämma 2020 blir tisdag den 19 maj 2020 kl 19.00. Lokal: Missionskyrkan.
En av tvättkorgarna har vid flera tillfällen saknats i tvättstugan. Den som ”lånat” korgen uppmanas att snarast återställa den!
VIKTIGT! påminnelseangående sopsorteringsreglerna
Wellpappkartonger får inte slängas i brännbart hushållsavfall. Tänk särskilt på det nu i samband med jul.
Styrelsen önskar alla en God Jul och ett Gott Nytt År!
(…med en uppmaning att kontrollera brandvarnare och att vara försiktiga med levande ljus!)


Info från styrelsen 11 november

  • Takarbetena. Arbetet kan börja efter 7 januari 2020. Byggnadsställning kommer att behövas av arbetsmiljöskäl.
  • Spänningsproblem i tvättstugan. Lindab kontaktas.  Service beställd till kommande vecka.
  • Julgranen på gården tänds fredag 29 november kl 17.00!
  • Välkomna att börja fredagskvällen med en mugg glögg och en pepparkaka!
  • (I och med detta ställs det planerade adventsfikat den 1/12 in).
  • Nästa möte: 17 december kl 19.

Info från styrelsen 20 oktober

  • Styrelsen beslutade om avgiftshöjning för föreningsmedlemmar på 2,5 % från 1 januari 2020
  • Stora hissen i Gg3 behöver inte vara klar förrän i oktober 2022. Därför skjuter vi lite på detta till förmån för sophuset och gården.
  • Takarbetena. Vi vill leda bort allt vatten utanför husen. Vi vill ha nytt plåttak på båda husen. Ränna och stuprör utanför terrasserna diskuteras. Styrelsen beslutade att anta anbudet från Öregrund Bygg AB.
  • Styrelsen ger PE-teknik uppdrag att ta fram en plan för alla delar i projektet angående miljöhus och parkering (etapp 1) samt förbättring/utveckling av gården (etapp 2).
  • Nästa möte: 7 november kl 19.

Info från styrelsen 3 oktober

  • Ett stort TACK till alla som hade möjlighet att prioritera att hjälpa till på städdagen den 6/10 . Nu är det riktigt fint både i trapphus, källare och på vår tomt!
  • Vi har fått en presentation av olika inpasseringssystem. Två offerter väntas från Certego och Josefin tar fram ett par andra alternativ.
  • Hissen i GG3 måste prioriteras, och bygget måste påbörjas i oktober 2019. Genomförandet kan planeras till maj-juni för att anpassas till de boendes semesterplaner.
  • Arbetet med takskyddet bör påbörjas snarast.
  • Arbetet med sophus och parkering (etapp 1 och 2) planeras till sommaren 2020.
  • Ekonomi: Vår värmekostnad är 10 % lägre jämfört med förra året. Vatten något ökad.
  • En begränsad höjning av boendeavgiften planeras från 1 januari, för bl.a. kommunala avgifter för vatten och el.
  • Adventsfika planeras till söndag 1 december kl 14.

 OBS!!
Inbrott i källaren natten till 24/8

I morse kl 07 upptäcktes att källardörren Götgatan 3 var uppbruten.Inga andra skador syns i källarplanet – men det är möjligt att någon/några cyklar stulits.Situationen är polisanmäld idag kl 10.00.Alla boende uppmanas kontrollera om något blivit stulet samt att polisanmäla stöld i så fall.UFS är kontaktat och gör en besiktning idag om det är möjligt att tillfälligt reparera skadan.


Torsdag 15/8 kommer entrén  i Gg3 vara avstängd i sin helhet.
AK-riv skall plocka bort den balk som sitter i vägen ovanför hissen och det blir ingen framkomlighet alls den dagen. Förhoppningsvis går allt bra och det blir helt klart under torsdagen.  Skulle det inte lyckas kommer arbetet att behöva slutföras under fredagen den 16/8.

Vi får alltså hänvisa till källaringången för in – och utpassage dessa dagar så som tidigare under ombyggnationen.


Ombyggnation av entrén Gg3
Start på fredag 24 maj för nytt entréparti och installation av plattformshiss.
Viss sågning och håltagning kommer att ske under v. 22-24
Delar av  tiden kommer entré att få ske via källaren.
Se anslag i trapphuset för detaljerad tidplan. Tidplanen finns även här.


Föreningens årsstämma genomfördes den 16/5.
18 personer närvarade varav 13 röstberättigade. Läs protokollet här.


Aktuellt från styrelsen 2019-05-02

  • Inför årsstämman
  • Genomgång av praktiska och andra frågor vid årsstämman den 16 maj kl. 18 i Missionskyrkan.
  • PA Forsgren är ordförande under stämman.
  • Stadgeändringen ska beslutas för andra gången.
  • Information om takrenovering respektive utegruppens arbete med sophus, parkering och trädgård.
  • Information om de nya lägenheterna, där försäljningen börjar om 3 veckor.
  • Information om valberedningens förslag till ny styrelse.
  • Årsredovisningen distribueras till medlemmarna idag.
  • Renovering av taken. Båda husens taklutningar behöver rättas till så att husets alla sidor åtgärdas. Beslut: Kostnadsförslaget: 375 000 kr + moms för båda husen accepteras.
  • Gården Vi inväntar nu Tengboms karta över inmätning och avvägning samt rör i marken för att sedan kunna begära offert från 2-3 olika leverantörer.
  • Dörrförsäljning ska förbjudas som en säkerhetsåtgärd. Försök till försäljning av el och låsskydd har förekommit till exempel.
  • Den första tvåårsbesiktningen efter stamrenoveringen är genomförd.

INFO- nästa fas angående miljöhus mm 2019-04-06

 Nu börjar nästa fas i arbetet med förberedelser för uppförandet av ett miljöhus/sophus och fortsatt arbete med utveckling av parkeringsplatser och grönytor.

Under vecka 15 kommer inmätning av vår tomt att göras. Det handlar om vinklar och vrår, nivåskillnader – och vi kommer även att få en bild av hur ledningar och rör är placerade under markytan. Det går sakta men säkert framåt.


Aktuellt från styrelsen 2019-03-20

  • Larm och inpasseringssystem: Certego tror att det nuvarande systemet ska kunna hålla något år till. Offert från Certego med tre olika förslag cirkuleras och diskuteras i styrelsen.
  • Genomgång av Årsredovisning för Brf Häl, vilket underskrives av styrelsen efter vederbörlig korrekturjustering.
  • Ändring av stadgarna angående kallelseförfarande till årsstämma ska göras ytterligare en gång i samband med årsmötet.
  • Årsmötet planeras till 16 maj kl 19 i Missionskyrkans lokaler. Motioner inlämnas till styresen i god tid innan.
  • Beslut: Tengboms förfrågningsunderlag angående inmätning/avvägning av hela markområdet (förslaget ligger till grund för fortsatta arbeten med trädgård och parkeringsplaster) motsvarande 120 120 kr måste vara en takkostnad för att vi ska kunna godkänna det.
  • Lägenheter GGT 3 är godkända för försäljning. I maj påbörjas ny glasbur i entrén samt ny plattformshiss, och därefter kan försäljning påbörjas.
  • Nästa styrelsemöte blir torsdag 2 maj.

Aktuellt från styrelsen 2019-02-28

  • De renoverade lägenheterna och taket (GGT 3) kommer att besiktigas inom 2 veckor.
  • Arbetet med entrén GGT 3 med plattformshiss kommer att påbörjas under mars månad. Detta är en förutsättning för att kunna hyra ut eller sälja de 3 nya lägenheterna på BV.
    • Ny hiss på GGT 3 planeras inom ett år, medan vi avvaktar med ny hiss på GGT 1.
  • Diskussion om nytt anbud för trappstädning som vi vill anta från och med 1 juni 2019.
  • Nuvarande kodlås kan slås ut och då måste ett helt nytt låssystem installeras. Spaning påbörjas nu efter alternativa lösningar via Certego.
  • Nästa möte onsdag 20 mars kl 19.

Vi påminner också om årsmötet den 16/5

Aktuellt från styrelsen november 2018

  • Kommunen har granskat och accepterat de 3 nya lägenheterna i GG3. Bygget kommer att vara klart omkring 20 januari 2019. Hissen måste vara påbörjad för att vi ska kunna sälja lägenheterna och någon kan flytta in.
  • Bygglov för miljöhus har gått ut på remiss. Svar ska vara inkomna före 29 november 2018.
  • Hissarna är godkända hos Uppsala kommun.
  • Plastmapp med information till nyinflyttade utformad av Eva Bjarman.
  • Beslutas om inköp av julgran och julgransbelysning 2018
  • Cykelsanering: 300 kr betalas in till vårt bankgiro i Handelsbanken 402-9914. Därefter tar man hand om den köpta cykeln. Kvarvarande cyklar bortforslas måndag den 10 december.
  • Rutiner vid byte av lägenhetsinnehavare diskuteras och fastställs. Eva Bjarman bilägger dessa i mappen som ny lägenhetsinnehavare erhåller. Vilka bor i lägenheten? Kompletteras med mail och telefonlista. Gäller även hyresgästerna, inte minst av säkerhetsskäl.
  • Årsstämma beslutas till torsdagen 16 maj 2019. Valberedningen aktiveras
  • Portkoder byts efter helgerna.
  • Nästa möte torsdag 17 januari 2019 kl 19.00.

Styrelsen önskar alla en God Jul och Ett Gott Nytt ÅR!

2018-11-02

Vi kommer att justera ventilationen i båda husen kommande vecka v45.

Vi behöver komma in i lägenheterna och kommer att använda huvudnyckeln om Du inte är hemma

Lås inte skjuttillhållarlåset denna vecka.

Arbetet sker mellan 0900 och 1600.

Vi ber om ursäkt för detta.

2018-10-24
Behöver du en cykel?
Anmäl intresse före söndag 28/10
För ett år sen sorterade vi ut cyklar utan ägare, och 19 cyklar har nu förvarats hos oss i ett år och de kan säljas efter den 15/11.
Innan vi förmedlar cyklarna till polisen erbjuder vi våra boende att köpa en cykel för 300 kronor.
Cyklarna finns
i förrådet mitt emot barnvagns-förrådet i källaren på Götgatan 1. Dörren är öppen.
Sätt en lapp med ditt namn på den cykel du vill ha och meddela styrelsen via styrelsen@brfhal.se att du vill köpa.


Aktuellt från styrelsen oktober 2018

  • Vi har 19 cyklar i förrådet, som kan säljas för 300 kr styck efter 15 november 2018.
  • Tre nya lägenheter i GG3 byggs nu färdigt av Öregrunds bygg
  • Torktiden på taket GG3 måste förlängas ytterligare någon vecka.
  • Bygglovsansökan om miljöhuset skickas in denna vecka.
  • Ekonomin rullar på enligt budget. Elen har blivit lite dyrare, värmen lite billigare.
  • Ventilationen kommer att justeras 7 och 8 november. Viktigt att rengöra köksfläktens filter månatligen.
  • Höststädningen blev mycket lyckad. 32 personer medverkade och hade trevligt. Belönades med kaffe, kakor och varm korv.
  • Nästa möte 27 november kl 19.30.

2018-09-07

  • Ekonomin ser bra ut för närvarande.
  • Bygglovet för nya lägenheterna på GG3 godkänt. Ny plattformhiss och 2 nya dörrar i entrén. Ny hiss ingår i plan.
  • Försäljning av lägenhet i GG3 förbereds.
  • Parkeringsplatser/sophus. Planeringen av parkeringsplatserna med ny asfalt och dagvattenbrunnar tas upp i samband med beslut om sophuset senare i höst.
  • Ny innehavare av lägenhet 1502 GG3 beviljas medlemskap i föreningen. Välkomstbrev ordnas av Eva B.
  • Takrenovering efter takläcka. Försäkringsbolaget tar kostnaden för skadan på taket.
  • Ovädret. Vattenröret i källaren GG3 bör falla under garantin pga. otillräcklig fastsättning av röret. Lås och larm till Motoriken och Humana ska ses över. Fasaden GG3 mot Torsgatan behöver putsas. Öregrund Bygg tillfrågas om detta.
  • Klottret på väggen mot Torsgatan tas samtidigt med putsningen.
  • Reklamskylten på GG1 södra sidan kan hyras ut.
  • Ventilationsåtgärderna med nytt aggregat i GG3 och justering i GG1 kommer att starta inom kort.
  • Nästa möte 24 oktober kl 19.00.VIKTIGT!
    2-årsgaranti-uppföljning av garantifrågor efter stamrenoveringen har påbörjats. Anmäl brister/avvikelser efter stamrenoveringen till styrelsen@brfhal.se före 1 oktober.
  • Gemensam städdag söndag den 21 oktober. Vi kommer framför allt att inrikta oss på trädgårdsarbete. En container ställs ut på gården fre 19/10 – må 22/10. Se info i trappuppgångarna inom kort.
  • Utvärdering av de förändrade tvättstugetiderna och hur städning mm fungerar görs i slutet av hösten. Alla uppmanas att låta sitt namn stå kvar efter genomförd tvätt, samt ta ansvar för städningen.

2018-08-22
Ställningar har satts upp vid GG3 pga vattenskador och problem med avrinning från taket.  Arbete kommer att utföras under takplåten då det läckt vid takbrunnen.

Arbete kommer även att återupptas på bottenvåningen GG3 eftersom vi nu fått bygglov för hiss mm beviljade.


2018-07-30
Problemet med den läckande ledningen åtgärdades inom några timmar och vattnet forslades bort.  Även golvet i lilla matförrådet var vattentäckt., så föremål som stått direkt på golvet kan ha blivit våta.

OBS!
ÖVERSVÄMNING i källaren Götgatan 3 den  29/7 vid 14-tiden
Pga skyfallet idag har en dagvattenledning i källaren på Götgatan 3 ”hoppat ur” vid 14-tiden.
Det gäller cykelförrådet och delar av tvättstugan. Problemet är tillfälligt åtgärdat och vi väntar på att få bort vattnet.

Styrelsen/Eva B och Kerstin Å


Aktuellt från styrelsen juli 2018
Efter årsmötet har styrelsen sammaträtt 8 maj och 12 juni. Nästa möte planeras till 28 augusti. Mail – och telefonkontakter har tagits vid behov hittills under sommaren.

Här är en kort information från det båda mötena
– Hyran för våra hyresgäster höjs från 2018-09-01.
– Hissrenoveringen på GG 3 bör planeras till tidpunkt då de flesta är på annan ort.
– Ventilationen byts med start 25 juni.
– Uppsägning från 1 september av en föreningsmedlem, GG 3.
– Bygglovsansökan för sophuset ska färdigställas och skickas in
– Brandvarnare och ytterligare brandsläckare installerade i källarplanen i båda husen

Aktuellt just nu
– Fläktar i GG1 byttes i juni men det behöver kontrolleras hur allt fungerar och justeringar kan behöva göras.
– I mitten av juni när det var riktigt hett slutade ventilationen i GG3 att fungera. Serviceföretaget var här och satte igång frånluftsfläkten igen, som troligen hade slutat fungera i samband med ett strömavbrott.
– Fläktar i GG3 byts i augusti. Pga leveransproblem hanns det inte med före semestrarna.

Önskar alla en fortsatt skön sommar!
Och tack, Kalle som ser till att vi alltid har så vackra blommor i krukorna vid portarna och på gården!

Styrelsen/Eva B


Kort från styrelsemöte 18 03 07

  • Trapphusen: Förslag till interiörfärger och belysning från Arcum redovisas och diskuteras. Källardörrarna byts och entrédörrarna renoveras. Gemensamt låssystem.
  • Utemiljön: Projektskiss diskuteras och förslag till bygglovsritning ska förhoppningsvis kunna utföras av Gunnar Andersson. Vi önskar en vridning av sophuset så att en P-plats kan bibehållas. Vatten och el ska anslutas till sophuset.
  • Takproblemet: Beslut: Vi ska inte göra relining utan åtgärdar skadorna på taket samt förbättrar rensningsinsatserna.
  • Genomgång av Årsredovisning för Brf Häl.
  • Likviditeten är mycket god. Men ombyggnation av de nya lägenheterna kan komma att kosta lite mera pga. hisskravet.
  • Årsmöte är beslutat till 3 maj kl. 19.
  • Bygglovet för de nya lägenheterna i Götg. 3 är beviljat under förutsättning att det byggs in en hiss 1x 1.4 m i trapphuset. Uppdrag till Anders K att fortsätta förhandlingen med två anbudsgivare.
  • Brandskydd: Brandskyddsgenomgång genomförd. Eva och Tommy ser över vad som fattas och införskaffar detta.
  • Ventilationspumpen: Brister och fel är påtalade och kommer att rättas till. Uppdraget är lämnat till Bosse Liljestrand att åtgärda detta.
  • Nästa styrelsemöte 4/4

 

 

2018-02-06
Ordningsregler och tvättstugeregler är nu beslutade. Dessa anslås i trapphusen och i tvättstugan.
Läs Regler för ordning, trivsel och säkerhet  här.
Läs Information och ordningsregler för tvättstugan här.

Kort från styrelsemöte 2018-01-25
– Valberedningen som inbjudits till mötet fick Information om nuvarande styrelsearbete. Det behövs teknisk, ekonomisk och juridisk kompetens i styrelsen. Revisor och revisorssuppleant ska också väljas.
– Fortsatt justering av ventilationen behövs och kommer att ske. Sotning genomfört. Brandsyn kommer att ske den 13/2 kl 13.
– Skisser från Arcum ang. trapphusen kommer vecka 6.
– Inom 2 veckor bör bygglovshandlingen för GG3 vara klar. Flera anbud är begärda.
– Regler för ordning, trivsel och säkerhet och regler för tvättstugan diskuteras. Reglerna fastställs och läggs ut på hemsidan samt utanför tvättstugan.
– Två stora tydliga siffror på husväggarna ska sättas upp för att taxi m.fl lättare ska hitta.
– Diskussion kring ekonomisk planering och prioriteringar vad gäller underhåll och investeringar framöver. Förslag till årsstämman.
– Nästa styrelsemöte 7 mars.

2018-01-23
Påpekande från returpapperscentralen tisdag 23/1
”Vid tömning av glas 
låg det fullt med brännbart avfall i glaskärlen. Den här gången så rensade chauffören bort soporna och tömde glaset, men det är ju inget som vi egentligen ska behöva utföra. Det har aldrig varit några problem tidigare med hämtningen hos er innan såvitt jag känner till så jag antar att det här är ett tillfälligt problem, men du kan väl påtala problemet för de boende så att det inte händer igen.”

2018-01-23
Kort från styrelsemöte 2017-12-14
–   Ännu inget svar på bygglovsansökan ang. nya lägenheter Götgatan 3.
–  Lagändringar från 2018 innebär att stadgarna behöver uppdateras ang. bla kallelsetider och  revisionstider. Förslag på ändringar stadgarna tas upp på nästa stämma.
–  Sotning behöver göras. Sotarmästare Huss kontaktas som själv informerar de boende.
–  Ventilationen: UFS (Uppsala Fastighets Service) har åtgärdat en lägenhet och ska också titta  på de övriga särskilt vad gäller köksfläkten. Information till alla att hålla alla fönsterventiler öppna för att ventilationen ska fungera optimalt.
–  Trapphusgruppen med Karin H har träffats och väntar på Arcums skisser och förslag i januari. Förslaget ska visas de boende för synpunkter.
–  Utegruppen med Kerstin HÅ har träffat Kalle och Ing-Mari som liksom Greger och styrelsen ställer sig bakom ett utvalt förslag ang. utveckling/förbättring av gården. Storlek och pris på sophus kollas och arkitekten Håkan Qvarnström färdigställer programskissen. Beslutades att till stämman presentera en tidsplan för åtgärd av A.Trädgården och B.Sophus och Parkeringen.

2017-11-23
Aktuellt från styrelsen – Läs en sammafattning av hanterade frågor här.
Vi är nu klara med Bygg – Construct
och i inväntar datum för garantibesiktning. Synpunkter efter stamrenoveringen skickas till styrelsen@brfhal.se.

Styrelsen har beslutat att höja årsavgifter fr.o.m. 2018-01-01. Vid 2017 års stämma nämndes att vi avsåg att justera årsavgiften för första gången sedan förvärvet 2015. Läs mer här.

Höjda avgifter för P-platser fr.o.m. 2018-01-01
Styrelsen har beslutat att höja hyran/arrendet med 50 kr/månad och plats.
Plats med elplint kommer att kosta 500 kr/månad
Plats utan elplint kommer att kosta 450 kr/månad

2017-11-21
Städdagen avlöpte perfekt – ett 20-tal medlemmar medverkade.
Vi städade inomhus; trappräcken, väggar, dörrar, golv… Utomhus räfsades löv, plockades skräp och klipptes buskar.
Utöver detta revs bokhyllor i ett utrymme på  Götgatan 3 för att ge utrymme för förråd till de nya lägenheterna. Efter väl utfört arbete samlades vi inte vid trädgårdsmöbeln pga det blåsiga och kalla vädret – utan i styrelsens lokal i källaren på Götgatan 1, och njöt av kaffe och mycket gott kaffebröd.  TACK, alla som kunde vara med och hjälpa till!  Det blir repris framåt vårkanten.

Efter städhelgen var det dags för cykelrensning. Ca 25 övergivna cyklar dokumenterades och placerades i den tomma utrymmet på Götgatan 3 inför fortsatt hantering.

2017-10 19
Städdag söndag 29/10 kl 13-16!
Vi ses vid trädgårdsmöbeln kl 13.00 och går igenom vad som behöver göras.
Läs mer här

2017-10-01
Information om cykelrensning
Det står ett antal cyklar som ser övergivna ut i våra källare och i cykelställen ute. Nu kommer vi att städa cykelförråden och cykelställen. Det börjar med att den 1 oktober sätter vi ett buntband av plast på alla cyklar.

Det här behöver du göra:
Klipp bort buntbandet senast den 31 oktober. På det sättet visar du att din cykel har en ägare.
Alla cyklar som fortfarande har buntbandet kvar den 1 november kommer vi att betrakta som ägarlösa och flytta till en separat förvaringsplats. Efter ytterligare 3 månader kan föreningen göra sig av med dessa cyklar.

På detta sätt hoppas vi att alla i fortsättningen ska få plats med sin cykel i cykelförråden.

Med vänlig hälsning från cykelrensningsgruppen, på uppdrag av styrelsen


2017-08-31
Information om läckage!
Vi har fått ett läckage på taket , dagvattenledningen , som påverar lägenheten på våning 6 i Götgatan 3. Inom kort kommer vi att rensa takavloppet samt åtgärda skadan .
I lägenheten behöver taket ”torka” och därefter målas.


2017-06-15
Rapport från styrelsen
Den nya styrelsen har haft sitt första möte efter det konstutuerande mötet som hölls vid årsstämman. Vid mötet närvarade även den gamla styrelsen och frågor överlämnades. Den nya styrelsen kommer att hålla möten ca 1 gång/månad.

Några punkter som diskuterades:
Uppföljning av stamrenoveringen; vi inväntar ventilationskontroll snart. Därefter kommer en genomgång ske tillsammans med Bosse Liljestrand, Johan Eriksson och Per Karlsson för att se över ändringar och tillägg, avdrag för förseningar mm.
Vi välkomnar nya medlemmar i tre lägenheter, två på bv i GG3, en på plan 5 i GG1.
Vi har fått ritning på 3 lägenheter < 55 kvm på BV Gg3 i de lokaler som Humana lämnat. Styrelsen beslutade att gå vidare med planeringen av dessa lägenheter.
Underhållsplanen ska kompletteras med yttre miljö, bl.a. asfaltering och ommålning av P-platsen samt planering för låsbart sophus.


2017-06-15
Gästparkering

Plats nummer 20 på stora parkeringen mot Götgatan disponeras av Tiangruppen må-fre 7.30-17.00. Övrig tid kan platsen nyttjas för besökare till föreningens medlemmar.Övrig tid är således mån – fred 17.00 – 07.30 och fred – mån 17.00 – 07.30.
Vänligen respektera dessa tider och då särskilt morgontiden 07.30. /Greger Lewén

2017-03-22
PERSON MED EKONOMISK KOMPETENS SÖKES TILL STYRELSEN! Anmäl ditt intresse! Valberedningens arbete inför årsmötet pågår för fullt. För att komplettera kunskaper och erfarenheter inom styrelsen söker vi nu en person med kompetens inom ekonomiområdet.
Hör av dig med frågor/intresseanmälan till
Anders Kjellman, Götgatan 1, e-post: a.kjellman@telia.com

Kerstin Hulter Åsberg, Götgatan 3, epost: kerstin.hulter.asberg@neuro.uu.se, mob: 070-6418189
Eva  Bjarman, Götgatan 3, e-post: eva.bjarman@telia.com , mob: 070-7326187

2017-03-14
INFORMATION
Brf Häls Ordinarie Föreningsstämma (årsmöte) äger rum den 10 maj kl 19.00.
Enklare förtäring från 18.30
Lokal: Missionskyrkan
Motioner till stämman skall vara styrelsen tillhanda senast söndagen den 2 april.
Mejla gärna till styrelsen@brfhal.se eller lämna motionen direkt till någon av styrelseledamöterna. Besök gärna föreningens hemsida brfhal.se Formell kallelse till föreningsstämman kommer i slutet av april.

Angående stamrenoveringen  2016-12-20
Nu är stamrenoveringen i stort sett färdig. I dagarna får var och en ett mail med blankett för eventuella kommentarer. Du kan hämta blanketten här. Fyll i blanketten om Du vill ge beröm eller påtala detaljer som fortfarande behöver åtgärdas. Skicka till styrelsens brevlåda eller lägg ett pappersex i dörrbrevlådan hos Hadenius, Götgatan 3 våning 5.  Styrelsen tillsammans med vår konsult i Temagruppen kommer sedan att gå igenom informationen och vidarebefordra   till Byggconstruct det som ska åtgärdas.  Senast den 30 dec. vill vi ha synpunkterna. Var noga med att ange rätt lägenhetsnummer!

Och mitt i allt glänsande nya kakel och blänkande kranar önskar vi varandra
en riktigt GOD JUL!

Rapport från styrelsen 2016-09-07
Bästa grannar,
Det råder ingen tvekan om att stamrenoveringen i vår förening dragit igång. Och inte bara dragit igång, utan ”rullar på”, såsom vår konsult/projektledare, Bo Liljestrand, beskrev det vid styrelsens senaste möte, 2016-09-06. Som var och en kan se är det ett jättejobb som genomförs, ibland jobbar mer än 20 personer samtidigt i huset, Götgatan 1. Styrelsen fick denna gång en detaljerad rapport av läget. P.g.a. att ritningar på husens ”innanmäte” inte helt stämmer med verkligheten uppstår en del merarbete. Styrelsen fattade beslutet att tidsplanen trots det bör följas, vilket kan komma att innebära att de extra wc (som vissa lägenheter har) inte kommer att vara klart monterade. Men då får vi flytta in i god tid före jul, enligt den ursprungliga tidsplanen. Inom den närmaste tiden kommer gården mellan husen att grävas upp för renovering av kulvert mellan husen. Sopkärlen flyttas då bort och ersätts på annan plats. Till slut en försiktig påminnelse; Det börjar bli hög tid för oss i 3-an att planera omflyttning/tömning av våra källarförråd – friska tag!
Styrelsen
genom Karin Hadenius

Publicerat 16 06 08
Radonmätningen är avslutad. Läs resultatet här.

Publicerat 16 06 08
Information från styrelsen: Kyrkans Familjerådgivning kommer att lämna oss och flytta till Almtunakyrkan den 1 augusti.

Publicerat 2016 02 19
Aktuellt från styrelsen 

  1. Förfrågningsunderlaget angående stamrenoveringen och bytet elinstallationen i fastigheten är nu klart. Handlingarna kommer att skickas ut till ett antal utvalda entreprenörer den 19 februari.
  2. Föreningen kommer att fatta beslut om stamrenoveringen på en extra   föreningsstämma 2016-04-07 kl. 19.00. Lokalen är som tidigare Missionskyrkan på S.t Olofsgatan där vi inleder med kaffe och något tilltugg kl. 18.30
  3. För att styrelsen lättare skall kunna kommunicera med er boende önskar vi att ni meddelar era kontaktuppgifter, mailadress, telefon, och mobil till vår adress styrelsen@brfhal.se

Kort från informationsmötet den 8 december 2015 kl 19-21 i Missionskyrkan.
Ordföranden Mats Carlstedt inledde med att informera om styrelsens arbete och vad som hänt under de gångna 6 månaderna. Bo Liljestrand informerade om vad en stamrenovering innebär och Per Anders  Forsgren (Mediator) informerade om föreningens ekonomi kopplad till en stamrenovering.  Läs anteckningar från mötet här.

Styrelsen behöver förstärkas med flera ledamöter. Just nu behövs i första hand en sekreterare/kommunikatör. Vi uppmanar föreningsmedlemmar att tänka till och anmäla intresse till någon i valnämnden  (Anders Kjällman , Kerstin Hulter-Åsberg eller Eva Bjarman). Kurser i styrelsearbete och arbete i bostadsrättsförening erbjuds den som kan tänka sig att vika tid och engagemang till föreningen.